Startpagina

DIY: Kabelbinders van reststofjes maken

Vakantietijd, dus niet veel tijd of zin om achter de naai/borduurmachine te zitten ;) Het is ook zo'n lekker weer en daar moet je dan maar zoveel mogelijk van genieten nietwaar? Totdat ik op Pinterest een foto voorbij zag komen van textiel kabelbinders, en dat leek me zo leuk om te maken! En het is ook nog eens snel gemaakt ;) Dus vandaar deze tutorial
We hebben ze denk ik allemaal wel, teveel kabeltjes....oplaadkabeltjes voor mobiele telefoon, tablet enz. en zeg nu zelf met zo'n zelfgemaakte kabelbinder ziet het er toch een stuk leuker uit of niet?
Het leuke is ook nog dat je maar heel weinig stof nodig hebt (restje) en dat ze gemakkelijk en snel te maken zijn ;)
Ik heb er natuurlijk een gemaakt waar ik iets op geborduurd heb, maar ook een van een restje bedrukte stof. Het patroontje kan je hier vinden, print en knip hem uit :)

Spelt het op de dubbele stof en knip met naadtoeslag van 1 cm uit. Knip ook van opstrijkbaar versteviging het patroon uit, dit evengroot als het patroon, dus zonder naadtoeslag. Strijk de versteviging op 1 van de 2 uitgeknipte stofjes op de verkeerde (binnen) kant.

Ik heb dus een patroontje op een effen stofje geborduurd, natuurlijk kan je ook de naam van het desbetreffende kabeltje wat je erin gaat bewaren borduren ;)
En ik maakte er ook een van een restje bedrukte katoen, wat ik eigenlijk ook heel mooi vind geworden.

Leg de goede kanten op elkaar, dus verkeerde kanten aan de buitenkant en stik de lapjes stof aan elkaar vast, maar laat aan een kant een opening van ongeveer 7 cm open, aan de langste zijkant, zodat je het kan omdraaien.

Knip de naadtoeslag bij alle 4 de hoeken schuin af zodat je geen verdikking in de hoeken krijgt als je het omkeert.

Knip ook aan de korte ronde kanten verdeeld 3 kleine inkepingen, anders krijg je ook daar onregelmatigheden bij het omdraaien.

Dan de goede kant naar buiten omdraaien door de opening, even netjes strijken en het geheel langs de kant doorstikken.
























Stik daarna een stukje klittenband van 4 cm breed op de uiteinden zoals hierboven op de foto's. De ene aan de "goede" kant, en de andere helft van het klittenband aan de "achter" kant. En klaar is je kabelbinder ;)


Bij de bedrukte stof heb ik zwart klittenband gebruikt, dat valt dan minder op ;)
Ik kocht trouwens het klittenband bij de Zeeman, per doosje met 50 cm erin voor 0,39 eurocent.


Mooi geworden toch? En een stuk netter dan zonder iets om een snoertje, en ook fijn als je het in je handtas mee wil nemen, blijven ook niet al je andere spullen uit je tas aan het snoer hangen :)
En natuurlijk ook mooi om zo op te bergen in een doos, staat gewoon gezelliger dan een wirwar aan snoeren die in elkaar gaan zitten. Ik denk dat ik er nog wel meer ga maken binnenkort :)

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk en handig bedacht zeg, kun je ook direct een leuk opberghoesje voor je telefoon maken bijpassend de vorm heeft er wel wat van weg.
    Toppie weer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Barbara, ja een hoesje maken voor mijn telefoon staat ook nog op mijn to do list ;)

      Verwijderen
  2. heel leuk en ja een hoes voor je telefoon is ook nooit weg
    klasse Brigitta

    BeantwoordenVerwijderen