Startpagina

Geborduurd gordijn voor mijn achterdeur


Ik was mijn vitrage gordijn van mijn achterdeur zo beu, en er zat ook nog eens een vlek in die er met de was niet uitging, dus besloot ik een nieuwe te maken. Helaas ging dat niet zonder dat er iets fout ging....



De "oude" situatie, saai en mijn kat had er ook nog de nodige haakjes ingemaakt met zijn nagels.

Ik kocht een dun katoenen gordijn bij Leen Bakker voor 6 euro, lekker goedkoop dus als het fout gaat ook niet heel erg. Natuurlijk is dit gordijn veel te groot maar het ging bij mij toch om de stof die ik gewoon zelf op maat knip, 2 tunnels erin naaien, zijkanten afwerken en klaar is het :)

Het is een heel dun 100% katoenen stof, er komt wel licht doorheen en dat is precies wat ik zocht want ik wilde er borduurpatroontjes in 1 kleur garen op gaan maken. Ik ging voor 1 tint donkerder ecru garen dan de stof is. En bij het eerste patroon onderin ging het al mis :(
Ik had de stof ingespannen met daaronder oplosbare versteviging, en toen ik de borduurring (hoop) na het borduren losmaakte zat er een gaatje in de stof. Ik had het dus TE stevig aangetrokken met inspannen. Nu heb ik het gaatje met de hand gerepareerd maar als je goed kijkt zie je het nog wel.
Het zit dus een stukje links naast het onderste borduurpatroon.


Met de andere borduurpatronen heb ik het dus anders gedaan, ik spande het oplosbaar vlies in de hoop en plakte aan de uiterste kanten van het oplosbaar vlies dubbelzijdig tissueplakband en hier kon ik dan de stof zo tijdelijk opplakken. Dit kan natuurlijk ook met tijdelijke lijm uit een spuitbus maar ik ben niet zo'n voorstander hiervan. En omdat de uiterste zijkanten toch altijd ongeborduurd blijven was de plakband gewoon goed te verwijderen.

De borduurpatroontjes van dichterbij gefotografeerd:







De patroontjes heb ik ook niet echt op precies dezelfde hoogte gezet, dit om een niet te stijf effect te krijgen. En om te laten zien dat het natuurlijk om handwerk gaat, nou ja gedeeltelijk dan :)





Ik baal natuurlijk best wel dat er een gaatje inzat, en omdat je het zelf weet zie je het ook gelijk :(
Gelukkig valt het best mee nu ik het zo in het echt zie hangen, gelukkig maar ;)
Ik noem het zelf trouwens een paneelgordijn omdat er geen plooitjes inzitten, en ik heb hem zo gemaakt dat de 2 roedes hem letterlijk mooi strak trekken, dus met andere woorden net iets te krap.
Ik vind het in ieder geval beter dan het vorige gordijn, wat vinden jullie? 












 

3 opmerkingen:

  1. Is echt mooi geworden!
    En veel leuker dan de vorige :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marianne, fijn ook dat de zon nu minder fel erdoorheen schijnt maar tegelijkertijd toch genoeg licht doorlaat ;)

      Verwijderen
  2. hallo,
    heb mooie kerst patronen gezien voor te borduren bij embroidery oneline maar heeft iemand ervaring met ze te bestellen heb er nog nooit besteld ..en of het een goede pagina is...

    groetjes mieke

    BeantwoordenVerwijderen