Startpagina

Mini portemonnee gemaakt


Mijn eerste mini portemonnee gemaakt, en klein is ie ;) Maar erg handig als je alleen wat klein geld mee moet nemen. Helemaal naar mijn zin is ie niet, hij had voor mij iets groter mogen zijn en hier en daar zitten toch nog verbeterpuntjes. Maar dat is dan weer een uitdaging voor de volgende keer


Ik kocht het kleinste metalen ritsje 7 cm bij www.fournituren.nl maar eigenlijk zou 10 cm beter geweest zijn. Nu ging het binnenste buiten keren niet erg gemakkelijk,  en zit de rits er niet helemaal netjes in genaaid. Maar ach van fouten leer je weer zeg ik altijd maar :)


Eerst borduurde ik 2 keer hetzelfde patroon, dit paste mooi in 1 keer in de borduurring.


Daarna knipte ik de borduurpatroontjes uit en nog 2 lapjes van dezelfde grootte voor de voering.


Voor de lus die later in de zijnaad komt knipte ik een klein reep stof uit en verstevigde die met strijkvlieseline.  Ook de geborduurde gedeelten verstevigde ik met strijkvlieseline. De zijnaadjes van de lus naar binnen strijken, nogmaals vouwen en op elkaar stikken.


Het ritsje met de achterkant naar boven op de goede kant van de buitenste stof leggen.


Daar bovenop 1 voeringslapje leggen met de goede kant naar onder.  De rits even vast spelden en dan op de naaimachine langs de bovenkant vast stikken. Daarna openvouwen en aan de andere kant van de rits de andere 2 lapjes op dezelfde manier vast stikken.


Daarna open vouwen en langs de rits de lapjes doorstikken. Hierboven ligt ook het gestikte lusje wat in de zijnaad komt.


Zo ziet de binnenkant (voering) er nu uit.


Dan iets wat je niet moet vergeten, het ritsje half open maken! Anders kan je straks niet binnenste buiten keren. Dan de buitenkanten op elkaar leggen en de voering gedeelten ook op elkaar leggen. Het lusje zie je rechtsboven er nog uitsteken, dit moet je dus dubbel gevouwen  tussen de stof leggen. Dan langs de rand doorstikken, behalve 1 zijkant van de voering. (zie op de foto linksonder) Dan rondom de hoeken de puntjes eraf knippen zodat de hoeken straks wat mooier worden na het keren. Ook het uiteinde van het lusje korter knippen.


Door het zijnaadje wat nog open is binnenste buiten keren en het zijnaadje van de voering op de kant dichtstukken. Zie foto bovenaan.


Weer binnenste buiten keren en klaar is je mini-portemonnee :)





Een ring door het lusje halen zodat je hem eventueel aan je sleutelbos of broeklus kan hangen ;)

Ik vond het erg leuk om te maken, zeker ook voor de beginner goed te doen. Natuurlijk zie ik altijd nog verbeterpuntjes  zoals de uiteinden van de rits, die hadden wat netter gekund. Maar ik ben toch best tevreden met mijn eerste zelfgemaakte mini portemonnee :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten