Startpagina

Opbergmapje voor naalden gemaakt

Je kan heel veel met de naaimachine, maar af en toe is een gewone naald onmisbaar. Bijvoorbeeld om een naad zo onzichtbaar mogelijk met overhandse steken dicht te naaien. Nadeel vind ik dat die naalden vaak in zo'n kartonnen "mapje" zitten als je ze koopt en als je een paar keer een naald hebt gebruikt en weer teruggestoken dan vallen ze vaak vanzelf uit het mapje, het gaatje is te groot geworden. Echt irritant! Met als gevolg dat ze rond slingerde in mijn lade, tijd voor actie dus ;)



Dit bedoel ik dus...het middelste gedeelte helemaal kapot gestoken :(

Ik had pas nieuwe borduurpatronen gekocht en daar maak ik altijd eerst een proefborduring van. Ik doe dat altijd op ongebleekte katoen, goedkoop en toch mooi. 
En omdat de borduring best mooi was kwam ik op het idee om er een naalden opbergmapje van te maken. Gewoon zelf verzonnen, en de maten aangepast aan het patroon.


De breedte van het patroon gemeten en een zelfde grootte aan de linkerkant aan geknipt.


Links het lapje met patroon, in het midden een stuk opstrijkvlieseline, en rechts een even groot stukje vilt.


De opstrijkvlieseline op de achterkant van het lapje met borduurpatroon gestreken.


Dan het stukje katoen met de pauwenveer omdraaien, dus met de goede kant naar boven. Ik besloot er nog het woord Needles op te naaien, deze letters zitten gewoon in het naaimachine gedeelte en hoeven dus niet met een borduurraam geborduurd te worden. Dan het stukje vilt hier opleggen.


Dan rondom bijna helemaal dicht stikken, ik doe dit op de andere kant, dus katoen boven en vilt aan de onderkant. Ik laat dus een stukje open omdat je het hierdoor moet omkeren.


Maar voor het omkeren eerst nog de hoekjes eraf knippen, anders worden de hoeken niet mooi, te dik en bobbelig.


Omkeren en even netjes strijken, het open gebleven gedeelte netjes naar binnen strijken.
Daarna dicht op de kant doorstikken, het open gebleven stuk wordt nu vanzelf dicht gestikt. (sorry geen foto gemaakt)


De binnenkant (vilt). Ik heb in het midden, waar de vouw komt ook doorgestikt dan blijft het mapje beter in model.

Met de naalden erin ;) ik heb met een grote naald een draaddoorsteker vast gepind want die ligt ook altijd ergens los in mijn lade. Natuurlijk kan je links ook nog naalden kwijt :)


Eigenlijk heel gemakkelijk te maken en ook nog snel klaar. Vanaf nu netjes mijn naalden bij elkaar!

Herken jij ook het probleem van rondslingerende naalden? 



3 opmerkingen: