Startpagina

Hergebruik van oude kleding en fournituren


Gooi nooit zomaar versleten kleding weg, vaak zitten er toch nog bruikbare delen in. Bijvoorbeeld een spijkerbroek, ik heb vaak aan de binnenkant van de bovenbeennaden dat hij helemaal versleten is van het fietsen (dit schuurt namelijk langs je zadel elke keer als je trapt) maar de pijpen aan de onderkant zijn vaak nog als nieuw


Nog prima te gebruiken voor nieuwe creatieve uitspattingen achter de naaimachine. Maar kijk nog eens verder naar die versleten spijkerbroek....de achterzakken zijn vaak ook nog mooi en heel handig te gebruiken als opbergvak(zak) in een zelfgemaakte tas bijvoorbeeld ;)

Jassen, als ze echt niet meer naar een goed doel kunnen kan je kijken of er nog koordstoppers aan de koordjes onderaan zitten (als er natuurlijk een koord inzit) ook het koord kan je misschien nog hergebruiken als het nog niet versleten is.
Knopen, altijd handig om te hebben dus niet weggooien.
Kijk verder ook eens kritisch naar andere versleten kleding, bijvoorbeeld een jurk of blouse kan je vaak nog gebruiken als voering voor bijvoorbeeld een zelfgemaakte toilettas.










Versleten tassen? Vaak zitten er nog D ringen, gespen of musketon haken aan die je weer kan hergebruiken.

Dan is er nog iets waar je niet zo gauw aan zou denken om te bewaren, namelijk stevige kartonnen dozen. Prima te gebruiken als versteviging in bijvoorbeeld een zelfgemaakte opvouwbare opbergdoos of als bodem in een zelfgemaakte tas.

Ik ga dus vanaf nu weer wat beter kijken naar afgedankte kleding of ik het zelf nog kan hergebruiken.
Dit wil niet zeggen dat ik alles ga bewaren, sommige dingen gaan gewoon naar een goed doel want het blijft natuurlijk ook leuk om een nieuwe lap stof te kopen ;)
Maar oude spijkerbroeken of jasjes zijn gewoon mooier dan een nieuwe lap spijkerstof vind ik dus die bewaar ik zeker.
Doe jij al aan hergebruik van kleding? Of heb jij nog tips wat ik voortaan zeker moet bewaren?

2 opmerkingen:

  1. Goed van jou zeg zo houd je geld over

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, geld over houden gebeurt niet gauw hoor, het gaat altijd wel op, teveel leuke dingen te koop :)

      Verwijderen