Startpagina

Speldenkussen (to recycle)

Ik download veel borduurpatronen gratis (freebees) van internet, en soms borduren ze niet goed uit omdat het patroon niet goed gedigitaliseerd is. Daarom maak ik altijd eerst een proefborduring, en dat doe ik meestal op een lap ongebleekte katoen van de markt, goedkoop en goede kwaliteit voor 2 euro per meter



Bij dit patroontje, een vleestomaat met spelden erin (of is het toch een pompoen?) moest ik gelijk denken die ga ik verwerken in een speldenkussen ;)
En aangezien de proefborduring heel mooi geworden was dacht ik waarom opnieuw borduren, natuurlijk als je het persé op een andere stof wilt wel, maar eigenlijk vond ik het patroon wel mooi uitkomen zo, hergebruiken dus! :)
En dat is niet het enige wat ik hergebruikt heb, de onder en zijkant heb ik van een oude spijkerbroek gemaakt, een pijp van de broek die niet zo snel versleten is als de bovenkant en ook nog eens lekker soepel door het vele wassen in het verleden, perfect handelbaar op de naaimachine dus!
De proefborduring klaar
Ik wou een rond speldenkussentje maken dus zocht ik iets wat de juiste grootte had
Omlijning, kniplijn
En dus de onderkant van spijkerstof, dezelfde cirkel.
De reep stof wordt de zijkant (verhoging) de lengte van de reep is de omtrek van de cirkel.
De breedte (of hoogte) heb ik 5 cm gehouden, uiteindelijk blijft er ongeveer 3 cm over omdat de naden nog wegvallen
Natuurlijk wel even een sierrand stikken, deze zit dus opgeslagen in het naaimachinegedeelte van mijn naai/borduurmachine
Dan de reep stof op de onderkant (bodem) met de goede kanten op elkaar stikken, dit gaat niet heel gemakkelijk omdat je dus met een stuk rechte stof op een cirkel moet naaien, ik stik elke keer een stukje en laat dan de naald even in de stof staan, persvoet omhoog en dan de stof in de goede richting leggen en weer een stukje stikken, tot het einde van de cirkel.
Dan de bovenkant aan de andere kant van de tussenreep vaststikken, en helaas maakte ik hier een fout want het overgebleven open stukje was niet groot genoeg om het binnenste deel naar buiten om te keren, dus moest ik een al dichtgestikt gedeelte weer los tornen :(
Dus toen besloot ik maar om de uiteinden van  het middenstuk (reep) dicht te naaien en de bodem een stukje los te tornen. Nu kon ik hem goed binnenste-buiten keren.
Gelukt dus ;) nu vullen, ik heb vulling uit een oud hoofdkussen gebruikt (wel eerst uitgewassen)
Naden netjes naar binnen vouwen en met naald en draad dichtnaaien.
Klaar! Mooi toch? En helemaal gerecycled :)
Zeg nou zelf, veel beter dan dat miezerige speldendoosje rechts toch?

2 opmerkingen:

  1. Leuk he recyclen :)
    En goed uitgelegd, daar heb ik zelf ook wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen